Tuesday, March 2, 2010

Aku Benci Peminta Sedekah.

Aku kadang-kadang tidak memahami sikap segelintir orang miskan di negara kita ini. Bukan aku membenci golongan yang kurang bernasib baik ini, tetapi, sebahagian besar daripada mereka mempunyai satu sikap yang membuatkan aku sesekali mual dengan mereka.

Pertama sekali, mereka ini ada kemampuan, cukup sifat, cukup anggota tubuh badan, tetapi sanggup mencari jalan senang dengan meminta-minta sedekah daripada orang lain. Tidak lama dahulu, aku dan keluarga telah menziarahi kubur arwah bapa saudara ku (pak lang) yang terletak di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. Apa yang mengejutkan aku, di hadapan pintu masuk kawasan perkuburan tersebut, terdapat bukan seorang, bukan dua orang, tetapi lebih sepuluh orang yang duduk bersila di atas tanah menadah tangan, cawan, topi, tin susu dan segala macam benda yang boleh ditadah untuk mendapatkan duit. Sudahlah mengganggu kelancaran lalu lalang orang ramai di situ, apa yang membuatkan aku bertambah panas, kebanyakan daripada mereka adalah anak-anak muda yang cukup sifatnya. Aku kira, mereka ini semua hanya sebaya aku (sekitar 23 tahun) ataupun yang paling tua yang aku nampak pada masa itu adalah dalam lingkungan 27-28 tahun.

Aku tidak memberi apa-apa kepada mereka, sekadar memandang mereka dengan penuh meluat dan sinis. Aku bukannya apa, tetapi mereka tidak mahukah berusaha sendiri untuk mendapatkan duit? Melihatkan keadaan tubuh badan mereka yang serba sihat dan sempurna, mereka mampu untuk melakukan apa sahaja kerja, dari mekanik sehinggalah kepada mat despatch, aku tak kisah asalkan mereka ada usaha untuk mencari rezeki dengan kudrat sendiri. Sedangkan orang-orang yang kurang upaya pun mempunyai semangat untuk mencari rezeki dengan bekerja. Mereka yang meminta-minta ini tidak berasa malukah dengan orang sekeliling yang memandang mereka? Aku bertambah meluat apabila aku melihat mereka hanya bergelak ketawa sambil meminta sedekah seolah-olah perkara tersebut dilakukan secara suka-suka.

Ada juga manusia yang aku jumpa, mereka tidak meminta duit dengan cara sebegitu, tetapi mereka meminta duit daripada saudara terdekat. Mentang-mentanglah mempunyai title sebagai "saudara", "abang ipar", "adik ipar" dan sebagainya, si hamba Allah ini sanggup `pau` duit dari kaum kerabat mereka hampir setiap minggu. Malahan, tanpa segan silu, hanya meminta melalui khidmat pesanan ringkas (SMS). Wahh, aku juga lihat mereka ini cukup sifat, cukup anggota tubuh badan, tiada kecacatan di mana-mana bahagian tubuh, sama seperti pengemis muda yang aku ceritakan di atas.

Memanglah sikap suka bersedekah itu sangat mulia, tetapi, biarlah dilakukan di tempat, masa serta kepada orang yang berhak sahaja. Allah juga melarang umatnya daripada meminta-minta tanpa usaha. Bagaimana jika orang yang memberi duit itu tidak meredhai duit itu? Mungkin orang tersebut akan memberi anda duit, tetapi, sudah pasti akan berlakunya apa yang dikatakan sebagai "cakap-cakap belakang", ungkit-mengungkit dan sebagainya. Adakah anda suka perkara sebegitu? Orang bercakap tentang keburukan anda yang suka meminta-minta di belakang anda.

Mereka ini juga tidak malukah dengan orang yang lebih tidak bernasib baik daripada mereka sanggup berusaha dengan tangan sendiri untuk mencari rezeki yang halal?Kalau aku lah, baik bunuh diri sahaja daripada hidup memalukan diri sendiri, agama dan bangsa.


No comments:

Post a Comment