Wednesday, March 3, 2010

Cinta Pun Perlukan Common Sense Juga.

Anda mesti pernah mendengar kata-kata seperti ini, "Aku sanggup menunggu kamu walau seribu tahun lamanya". Kelihatan seperti serangkap bait lirik oleh Imran Ajmain yeng bertajuk Seribu Tahun. Kalau nak difikirkan balik, sanggup ke seorang manusia yang normal untuk menunggu cinta dari seorang perempuan selama itu?

Konsep "menunggu dalam cinta ini" pada aku, memang amat tidak relevan sekali. Pertama sekali, aku nak bertanya kepada anda semua, sudah pasti kah anda akan mendapat cinta daripada si dia?Sudah pastikah anda bahawa si dia akan menjadi suami atau isteri anda? Bagaimanakah jika anda sudah tunggu punyalah lama, tetapi alih-alih, si dia sudah ada orang lain dalam hidupnya. Apa yang anda nak kata pada masa itu? Katakan anda tunggu kehadiran cinta daripada si dia selama tiga tahun (contoh), tiba-tiba, selepas tiga tahun, sudahlah anda tidak dapat menangkap cinta si dia, si dia pula sudah ada orang lain yang bertakhta di hatinya. Apa yang anda nak katakan pada masa itu? Tiga tahun masa hidup anda dibazirkan hanya untuk menunggu cinta yang tidak pasti daripada si dia. Aku pasti yang kebanyakan daripada anda ada kehidupan (life) sendiri, dan pada aku, aku tidak akan sesekali membazirkan masa hidup aku hanya untuk menunggu sesuatu yang tidak pasti.

Selain itu, tidakkah anda terfikir betapa bodohnya anda jika dalam tempoh anda menunggu cinta si dia untuk kembali kepada anda, tiba-tiba datang cinta baru (new moon) yang mengharapkan cinta dari anda. Anda mungkin akan katakan "Aku setia hanya pada dia dan aku hanya mengharapkan cinta daripada dia sahaja" ataupun sesuatu yang seperti itu. Jika hanya seorang New Moon yang datang kepada anda, mungkin anda boleh menolaknya atas alasan setia. Bagaimana pula jika datang dua atau tiga New Moons yang mengharapkan cinta daripada anda? Dan anda pula sedang menunggu atau mengharapkan kehadiran cinta yang anda sendiri tidak pasti sampai ke tidak. Aku pasti, pada suatu masa nanti, anda pasti menyesal dan akan berkata "Kalaulah aku terima cinta dari si pollan dan tak tunggu untuk si polon itu, sudah pasti aku akan bahagia sekarang".

Jika si dia benar-benar cintakan anda, sudah pasti si dia tidak akan mengambil masa yang amat lama untuk menerima anda dalam hidupnya. Mengikut perkiraan aku, tiga hingga empat bulan sudah cukup lama untuk si dia berfikir samada untu menerima anda atau tidak. Sedangkan masa yang diambil untuk hati seseorang itu untuk pulih daripada kesan disakiti oleh cinta terdahulu tidaklah selama mana. Paling lama pun, enam hingga tujuh bulan bergantung kepada individu. Cuba fikir balik, si dia menyuruh anda untuk menunggunya bertahun-tahun lamanya, tidak masuk akal langsung. Alasan yang biasa digunakan ialah untuk memulihkan hatinya yang terluka, ataupun si dia menggunakan alasan yang jika betul-betul menyintainya, sudah tentu kamu tidak kisah untuk menunggunya walau berapa lama sekalipun kan?

Minta maaf kerana bercakap secara terus (direct) tetapi cara si dia dengan menyuruh anda menunggu lama-lama hanyalah helah untuk si dia menolak anda. Ye lah, nak tolak secara direct pun tak sampai hati, terpaksa lah dia menggunakan cara sebegitu untuk menolak anda secara halus. Mungkin dalam tempoh masa menunggu tu, sudah cukup bagi si dia untuk mencari lelaki yang berkali-kali lebih bagus daripada anda. Siapa tahu.

Ya, untuk mendapatkan cinta yang terbaik, menunggu adalah kos yang perlu dibayar untuknya, malah, aku juga sedang dalam proses menunggu kehadiran kembali cinta daripada seseorang. Tetapi, jika sudah terlalu lama menunggu, kesabaran sesiapa pun boleh hilang. Tambahan pula si dia masih lagi tidak pasti tentang masa depan hubungan anda dan si dia. Melainkan jika sudah confirm atau sudah pasti si dia akan menerima cinta anda, maka, menunggu untuk sesuatu yang seperti itu adalah berbaloi. Jikalau sudah ditakdirkan anda tidak dapat si dia, move on lah, dah tiada gunanya lagi anda untuk terus menunggu bulan untuk jatuh ke riba. Tambahan pula, kepada anda yang masih berumur sekitar 20 hingga 25 tahun, tidak wajar sekiranya sebahagian besar usia anda digunakan untuk tujuan sebegitu, menunggu dan terus menunggu. Anda masih muda dan banyak lagi orang lain yang bakal menerima anda suatu masa nanti.

Mungkin selepas membaca post ini, anda akan membuat kesimpulan bahawa aku adalah seseorang yang tidak sabar, tidak mahu bertolak ansur dan bermacam lagi tohmahan. Tapi, sebelum anda melontarkan kata-kata sebegitu, lihat dulu diri anda, baca balik point-points aku dalam post ini dan fikir balik "Daripada menunggu sesuatu yang tidak pasti, baik aku carik lain yang boleh menghargai aku".

Its all about common sense.

No comments:

Post a Comment