Sunday, February 28, 2010

Kisah Restoran yang Sengal.

Pernahkah anda semua mengalami pengalaman yang agak menguji kesabaran ketika berada di kedai makan? Jika ya, aku ingin juga berkongsi sedikit tentang apa yang aku lalui dan apa pengajaran yang kita boleh ambil daripada peristiwa ini.

Sebentar tadi aku beserta rakan-rakan sekelas aku telah mengunjungi sebuah kedai makan ataupun warung yang terletak berdekatan dengan kolej kediaman aku. Tetapi, atas sebab-sebab yang tertentu, aku dan Izzat (salah seorang rakan aku) tiba lewat daripada rakan-rakan aku yang lain. Lalu, aku dan Izzat pun telah memesan sepinggan nasi goreng daging merah, nasi goreng biasa, teh ais dan ais kosong. Maka, kami menunggulah tibanya makanan kami sambil melihat rakan-rakan kami menjamu selera.

Tunggu punya tunggu, alih-alih sudah lebih 40 minit makanan kami tak sampai-sampai. Aku tidak lah berapa kisah sangat kerana aku tidak begitu lapar tetapi Izzat telah mula naik angin kerana penat menunggu. Maka, kami pun bersama-sama telah follow up tentang order kami kepada pelayan di situ. Selepas itu, pelayan tersebut telah ke dapur restoran tersebut dan menanyakan tentang adakah sudah siap makanan yang kami tempah. Kemudian aku terlihat tukang masaknya seolah-olah menukar giliran makanan mana yang perlu dimasak terlebih dahulu. Ikut suka dia sahaja.


Tidak lama kemudian, makanan kami pun sampai dan kami telah menjamu selera dengan jayanya. Adakah cerita aku sampai di sini sahaja? Oh tidak. Apa yang menjadi tajuk tulisan blog aku malam ini ialah kelemahan yang biasanya ada di kedai-kedai makan ataupun warung.

Pertama sekali, apa yang aku selalu lihat ialah order lambat sampai. Mungkin ada di antara anda yang ingat aku ini seorang yang tidak sabar ataupun panas baran. Tetapi, cuba anda fikir, pengurusan kedai tersebut tidak mahukah menambah bilangan pekerjanya terutamanya untuk menjadi pelayan dan tukang masak? Apa yang aku lihat tadi, bilangan pekerja yang mengambil tempahan makanan hanya seramai dua orang sedangkan bilangan pelanggan adalah jauh lebih besar daripada mereka. Jadi, sudah tentu ini akan menyulitkan para pelanggan. Sudahlah kena tunggu untuk pelayan itu datang untuk mengambil tempahan makanan mereka, selepas itu, mereka juga kena tunggu lagi untuk makanan mereka disiapkan. Bilangan tukang masak yang terdapat di kedai tersebut tidak ramai, tempahan makanan (order) pula bertimbun-timbun. Itu belum masuk jika ada di antara pelanggan-pelanggan restoran mereka menempah makanan yang mengambil masa yang lama untuk disiapkan.

Selain itu, kelemahan yang lain yang aku nampak (bukan kedai makan yang aku makan tadi lah, tetapi di tempat lain), ialah segelintir pekerja mereka sombong dan sengal. Bayangkan, aku telah order sizzling yee mee, tetapi tukang masak tersebut buatkan aku sesuatu yang lain. Jadi, aku telah cakap kepada tukang masak tersebut bahawa dia sudah salah masak. Nak tahu apa yang dia buat selepas itu? Tukang masak itu dengan muka yang kelat telah mengambil makanan tersebut, lalu dicampakkan ke dalam sinki. Sudahlah dia buat tu depan aku, dia siap tunjukkan muka masam dan tension lagi depan aku sambil memasak sizzling yee mee. Hati mana tak sakit kan, sudah lah gaji kau tu aku yang bayar jugak melalui harga makanan tu, kau pula buat aku macam ni.

Satu lagi kelemahan yang aku selalu perasan ialah mereka tidak meletakkan tanda harga untuk makanan dan minuman. Mungkin ada di antara anda yang kata "Ala, tak effect pun, biasa lah tu", tetapi, bagi aku, jika mereka tidak mempamerkan harga makanan dan minuman, mereka akan meletakkan harga dengan sesuka hati lah. Selalunya waktu yang paling mereka suka ialah waktu pelanggan meminta bil. Maka, pada masa itu, taukeh kedai akan meletakkan harga sesuka hati mereka, kadang-kadang, harga yang tidak masuk akal pun boleh jadi.

Aku cakap ini bukan ditujukan kepada semua kedai makan, restoran mahupun warung yang ada di Malaysia ini, tetapi hanya segelintir sahaja yang mempunyai masalah sebegini. Maka, aku nasihatkan kepada mereka yang terbabit itu, tutup kedai sahajalah dan jangan berniaga.

Ada satu restoran di Petaling Jaya yang dinamakan Murni SS2. Aku respect lah sistem yang diamalkan oleh pekerja-pekerja di situ. Pekerja mereka mempunyai ingatan yang amat kuat sehinggakan mereka mampu mengambil order makanan tanpa perlu mencatatkan di atas kertas. Apa yang ajaibnya, tempahan makanan sampai kepada kami tanpa ada silap sedikit pun. Satu lagi, pekerja-pekerja di situ agak peramah dan mudah untuk bertegur-sapa dengan mereka.

Itu sahaja lah apa yang aku dapat cerita hari ini, sekadar untuk meluahkan perasaan yang terbuku di hati ni. ~

2 comments:

  1. kelemahan murni:
    1. Byk tempat duduk tepi jalan
    2. Xde menu.

    So, pergi laa murni discovery yg dkt dgn tropicana. kat situ tempat die bagus n ade menu yg lengkap. huhu

    ReplyDelete
  2. betul gak en...ahahaha..tapi service mereka mantap oww..=D

    ReplyDelete