Tuesday, February 23, 2010

Peluang Kedua.

Selalunya peluang kedua sangat-sangat susah atau dalam erti kata lain, hampir mustahil untuk didapati. Ye, aku faham hati seorang perempuan yang telah disakiti dahulu. Mereka biasanya tidak akan menerima kembali lelaki yang pernah sakitkan hati mereka. Jikalau mereka ingin menerima kembali pun, pasti akan memakan masa yang amat lama untuk tujuan itu. Tapi, adakah anda pernah terfikir bahawa seseorang lelaki apabila mereka telah mendapat peluang kedua, 99% dari mereka tidak akan mensia-siakan peluang tersebut.

Aku bukan hendak tunjuk hebat tapi aku berani katakan bahawa semua orang berhak untuk mendapat peluang kedua. Aku juga tidak akan salahkan mereka sekiranya mereka tidak memberi peluang kedua kepada aku untuk menebus kesalahan.

Sebagai manusia biasa, kita selalunya membuat kesilapan. Tidak terkecuali dalam percintaan, baik si lelaki mahupun si perempuan, dua-dua akan melakukan kesilapan. Semua dah sedia maklum kesalahan seperti bermain kayu tiga, meninggalkan pasangan tanpa sebab yang munasabah, malah mencuri pakaian dalam pasangan masing-masing juga dianggap sebagai kesalahan yang terbesar dalam dunia percintaan. Jadi, aku tidak hairan jika selepas melakukan kesilapan yang disebut tadi, tiada ayat lain kecuali "Tiada maaf bagimu".

Tetapi apakah yang akan terjadi jika anda menyesal dan ingin kembali ke pangkuan pasangan anda? Pelbagai pendapat yang aku dengar antaranya :

  • Pendapat paling solid dan ekstrem - Si dia tidak akan menerima semula anda atas alasan serik, takut etc etc.
  • Pendapat kedua - Masih ada peluang tapi memakan masa yang lama untuk terima balik.
  • Pendapat ketiga - Si dia akan menerima anda tetapi keadaan tidak akan sama seperti dahulu.
Ada pendapat terakhir yang aku dengar. Jika nak memenangi semula hatinya, kita perlu membuat sesuatu yang menunjukkan kita bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya kembali.

Bagi aku, semua pendapat di atas tu benar. Tetapi, mereka tidak terfikirkah yang jika diberikan peluang kedua, seseorang itu tidak akan melepaskannya dan selalunya akan lebih menghargai pasangannya itu. Kita belajar melalui kesilapan. Bak kata orang putih, "No pain, No Gain". Dan biasanya sesuatu perhubungan itu akan menjadi lebih kukuh selepas peluang kedua diberikan.

Jangan terburu-buru membuat keputusan. Aku akan bagi masa yang terlebih cukup dan ruang yang terlebih besar untuk kamu menimbang samada untuk memberi peluang kedua kepada aku atau tidak. Dan ingatlah bahawa aku tidak pernah memaksa kamu dalam apa jua keadaan.


No comments:

Post a Comment